علت ریزش مو
علت ریزش مو چیست و راهکار های درمان آن

ریزش مو چیست؟

آکادمی پوست آمریکا (AAD) خاطرنشان می کند که 80 میلیون زن و مرد در آمریکا دچار ریزش موی ارثی (آلوپسی) هستند.

این می تواند فقط روی موهای پوست سر یا کل بدن شما تأثیر بگذارد. گرچه آلوپسی در افراد مسن شیوع بیشتری دارد ، اما ریزش بیش از حد مو در کودکان نیز می تواند اتفاق بیفتد.

از دست دادن 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. با حدود 100000 تار موی سر ، این ریزش اندک قابل توجه نیست.

موهای جدید به طور معمول جای موهای از دست رفته را می گیرند ، اما این همیشه اتفاق نمی افتد. ریزش مو می تواند به تدریج در طی سالها ایجاد شود یا به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. ریزش مو می تواند دائمی یا موقتی باشد.

محاسبه میزان ریزش مو در یک روز خاص غیرممکن است. ممکن است بعد از شستن موها یا بعد از شانه کردن مو متوجه ریزش بیش از حد معمول موهایتان شوید. یا همچنین ممکن است شاهد نازک شدن تدریجی موها و به تدریج طاسی شوید.

اگر متوجه شدید که بیش از حد معمول مو از دست می دهید ، باید این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می توانند علت اصلی ریزش مو را تشخیص دهند و برنامه های درمانی مناسب را پیشنهاد دهند.

علت ریزش مو چیست؟

شایع ترین علت ریزش مو ، طاسی ارثی با مدل مردانه یا زنانه است.

اگر سابقه طاسی در خانواده دارید ، ممکن است دچار این نوع ریزش مو شوید. برخی هورمون های جنسی می توانند ریزش موی ارثی را تحریک کنند. ریزش مو حتی ممکن است از اوایل بلوغ شروع شود.

در برخی موارد ، ریزش مو ممکن است با یک توقف ساده در چرخه رشد مو رخ دهد. بیماری های عمده ، جراحی ها یا حوادث آسیب زا می توانند باعث ریزش مو شوند.

تغییرات هورمونی می تواند باعث ریزش موی موقتی شود. مثالها عبارتند از:

بارداری
زایمان
قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری
یائسگی

بیماری هایی که می تواند باعث ریزش مو شود شامل موارد زیر است:

بیماری تیروئید
آلوپسی آره آتا (بیماری خود ایمنی که به فولیکول های مو حمله می کند)
عفونت های پوست سر مانند کرم حلقوی
بیماری هایی که باعث ایجاد زخم می شوند ، مانند لیکن پلان و برخی از انواع لوپوس ، می توانند به دلیل زخم پوست سر باعث ریزش دائمی مو شوند.

ریزش مو همچنین می تواند به دلیل داروهایی باشد که برای درمان استفاده می شود:

سرطان
فشار خون بالا
آرتروز
افسردگی
مشکلات قلبی

یک شوک جسمی یا عاطفی ممکن است باعث ریزش محسوس مو شود. نمونه هایی از این نوع شوک عبارتند از:

یک مرگ در خانواده
کاهش شدید وزن
تب شدید
افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو) نیاز به بیرون کشیدن موهایشان دارند ، معمولاً از سر ، ابروها یا مژه ها.

رژیم غذایی فاقد پروتئین ، آهن و سایر مواد مغذی نیز می تواند منجر به کم پشتی موها شود.

ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

ریزش مداوم مو اغلب نشان دهنده یک مسئله اساسی در سلامتی است.

پزشک یا متخصص پوست می تواند بر اساس معاینه بدنی و سابقه سلامتی شما علت ریزش مو را تشخیص دهد. در برخی موارد ، تغییرات ساده غذایی می تواند کمک کند. همچنین ممکن است پزشک داروهای تجویز شده شما را تغییر دهد.

اگر متخصص پوست شما به بیماری خود ایمنی یا پوستی مشکوک باشد ، ممکن است از پوست سر شما نمونه برداری کند.

این شامل برداشتن دقیق قسمت کوچکی از پوست برای آزمایش آزمایشگاهی است. به خاطر داشته باشید که رشد مو یک فرآیند پیچیده است. تعیین علت دقیق ریزش مو ممکن است زمان بر باشد.

محصولات مراقبتی برای جلو گیری ریزش مو

پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده است .محصولات مراقبتی مو مناسب موهایتان داشته باشید. انواع آرگان مو٬ انواع شامپو ها و ماسک های مراقبتی مناسب موهایتان انتخاب کنید.این محصولات مراقبتی را ما برایتان از نوع بهترین ها گلچین کرده ایم.

گزینه های درمانی برای ریزش مو چیست؟

دارو

داروها احتمالاً اولین گزینه درمانی برای ریزش مو هستند. داروهای بدون نسخه معمولاً از کرم ها و ژل های موضعی تشکیل می شوند که مستقیماً روی پوست سر می گذارید. رایج ترین محصولات حاوی ماده ای به نام ماینوکسیدیل (روگاین) هستند.

از عوارض جانبی ماینوکسیدیل می توان به تحریک پوست سر و رشد مو در مناطق مجاور ، مانند پیشانی یا صورت اشاره کرد.

داروهای تجویز شده نیز ممکن است ریزش مو را درمان کنند. پزشکان داروی خوراکی فیناستراید را برای طاسی با الگوی مردانه تجویز می کنند. شما این دارو را روزانه مصرف می کنید تا ریزش مو کند شود. برخی از مردان هنگام مصرف فیناستراید رشد موهای جدیدی را تجربه می کنند.

از عوارض جانبی نادر فیناستراید می توان به کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی اشاره کرد. طبق کلینیک مایو ، ممکن است بین استفاده از فیناستراید و نوع جدی تر (درجه بالا) سرطان پروستات ارتباط وجود داشته باشد.!!!

همچنین دکتر٬ کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون تجویز می کند. افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا می توانند از این روش برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن استفاده کنند. کورتیکواستروئیدها هورمونهای ساخته شده توسط غدد فوق کلیوی را تقلید می کنند.

مقدار زیاد کورتیکواستروئید در بدن باعث کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود.

شما باید عوارض جانبی این داروها را به دقت کنترل کنید. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

گلوکوم ، مجموعه ای از بیماری های چشم است که می تواند منجر به آسیب عصب بینایی و از دست دادن بینایی شود
احتباس مایعات و تورم در پایین پاها
فشار خون بالاتر
آب مروارید
قند خون بالا
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از کورتیکواستروئید ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای شرایط زیر قرار دهد:

عفونت ها
از دست دادن کلسیم از استخوان ها ، که ممکن است منجر به پوکی استخوان شود
پوست نازک و کبودی آسان پوست با هر نوع ضربه ای
گلو درد
گرفتگی صدا

 روش های جراحی برای درمان طاسی مو

جراحی کاشت مو

جراحی کاشت مو شامل انتقال شاخه های کوچکی از پوست است که هر کدام دارای چند عدد مو هستند به قسمت های طاس پوست سر شما کاشته میشوند.

این برای افرادی که طاسی ارثی دارند به خوبی کار می کند زیرا آنها به طور معمول موهای بالای سر خود را از دست می دهند. از آنجا که این نوع ریزش مو پیشرونده است ، شما به مرور زمان به چندین عمل جراحی نیاز خواهید داشت.

کاهش پوست سر

در کاهش پوست سر ، یک جراح بخشی از پوست سر شما را که فاقد مو است از بین می برد. سپس جراح با یک تکه از پوست سر شما که دارای مو است ناحیه را می بندد.

چگونه می توانم از ریزش مو جلوگیری کنم؟

مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها انجام دهید. از مدل موهای تنگ مانند بافتنی ، دم اسبی یا مدلی که فشار زیادی به موهای شما وارد می کنند استفاده نکنید. با گذشت زمان ، این سبک ها به طور دائمی به فولیکول های مو آسیب می رسانند.

رژیم های بدون علم می توانند باعث بدتر شدن  ریزش مو شوند.

اگر در حال حاضر ریزش مو دارید ، برای شستن موهای خود از یک شامپوی ضدریزش استفاده کنید. اگر موهایتان خیلی چرب نیست ، شستن موهای خود را فقط یک روز در میان در نظر بگیرید. همیشه مو را خشک کنید.

محصولات و ابزارهای آرایش نیز مقصر اصلی ریزش مو هستند. نمونه هایی از محصولات یا ابزارهایی که می توانند بر ریزش مو تأثیر بگذارند عبارتند از:

سشوار
شانه های گرم شده
اتو مو
محصولات رنگ آمیزی
لخت کننده ها

ماده غذایی مناسب برای رشد مو

بسیاری از افراد ، به خصوص با پیر شدن ، خواهان موهای سالم هستند. جالب اینجاست که موهای شما در هر ماه حدود 0.5 اینچ (1.25 سانتی متر) و سالانه 6 اینچ (15 سانتی متر) رشد می کند. سرعت رشد آن به عواملی مانند سن ، سلامتی ، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد.اگرچه نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید ، اما رژیم غذایی چیزی است که می توانید آن را کنترل کنید. در واقع ، مصرف رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود.

از طرف دیگر ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند به رشد مو کمک کند ، به ویژه اگر در اثر کمبود تغذیه دچار ریزش مو شده اید.

14 مواد غذایی که می تواند برای تقویت رشد مو خوب باشد.

1. تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین است ، دو ماده مغذی که ممکن است رشد مو را تقویت کند.خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده اند. نشان داده شده است که کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ریزش مو می شود .بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است ، به همین دلیل مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می شوند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیوتین بیشتر می تواند به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کند .تخم مرغ همچنین منبع خوبی از روی ، سلنیوم و سایر مواد مغذی سالم برای مو است. این باعث می شود که آنها یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامت مطلوب موها باشند.

2. توت

توت مملو از ترکیبات مفید و ویتامین هایی است که ممکن است رشد مو را تقویت کنند.این شامل ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارند .

 بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند ، پروتئینی که به تقویت مو کمک می کند تا از شکننده شدن و شکستن آن جلوگیری کند.علاوه بر این ، ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن را از رژیم غذایی جذب کند. سطح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو ارتباط دارد.

3. اسفناج

اسفناج یک سبزی سالم است که دارای مواد مغذی مفیدی مانند فولات ، آهن و ویتامین های A و C است ، همه اینها ممکن است رشد مو را تقویت کنند. ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا سبوم تولید کنند. این ماده روغنی به مرطوب سازی پوست سر برای سالم نگه داشتن مو کمک می کند.اسفناج همچنین یک منبع عالی گیاهی آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن به سوخت گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به بدن منتقل کنند تا سوخت و ساز بدن شما را تأمین کرده و به رشد و ترمیم کمک کند.

4. ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، شاه ماهی .. دارای مواد مغذی هستند که ممکن است رشد مو را تقویت کنند.آنها منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با رشد مو ارتباط دارند. یک مطالعه بر روی 120 زن نشان داد که مصرف مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو می شود. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل روغن ماهی به طور قابل توجهی ریزش مو را کاهش می دهد و رشد مو را در زنان دارای موهای کم پشت افزایش می دهد. ماهی های چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین ، سلنیوم ، ویتامین D3 و ویتامین های گروه B هستند ، مواد مغذی که می توانند به تقویت موهای سالم و سالم کمک کنند.

5. سیب زمینی

سیب زمینی منبع خوبی از بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند ، که با سلامتی مو ارتباط دارد.تحقیقات نشان داده است که ویتامین A باعث تولید سبوم می شود که به سلامت مو کمک می کند.علاوه بر این ، ویتامین A همچنین می تواند سرعت رشد مو را تسریع کرده و رشد موهای ضخیم تر را تشویق کند ، در حالی که از عقب رفتن سایر فولیکول های مو جلوگیری می کند

6. آووکادو

آووکادو خوشمزه ، مقوی و منبع بسیار خوبی از چربی های سالم است.آنها همچنین منبع عالی ویتامین E هستند که ممکن است رشد مو را تقویت کند.

در یک مطالعه ، افراد مبتلا به ریزش مو پس از هشت ماه مصرف مکمل ویتامین E 34.5٪ رشد مو بیشتری داشتند.ویتامین E همچنین از نواحی پوست مانند پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند. پوست آسیب دیده در پوست سر می تواند منجر به کیفیت موی نامناسب و فولیکول های موی کمتری شود.علاوه بر این ، آووکادو منبع بزرگی از اسیدهای چرب ضروری است. این چربی ها نمی توانند توسط بدن تولید شوند ، اما عناصر اساسی ساخت سلول های شما هستند. کمبود اسیدهای چرب ضروری با ریزش مو ارتباط دارد.

7. آجیل

آجیل ها خوشمزه ، راحت و حاوی مواد مغذی مختلفی هستند که ممکن است رشد مو را تقویت کنند. آجیل ها طیف گسترده ای از ویتامین های گروه B ، روی و اسیدهای چرب ضروری را فراهم می کنند. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو ارتباط دارد. آجیل ها علاوه بر رشد مو ، به طیف گسترده ای از دیگر مزایای سلامتی نیز مرتبط هستند ، از جمله کاهش التهاب و خطر کمتری برای بیماری های قلبی.این باعث می شود که آجیل ها یک افزودنی عالی و آسان به رژیم غذایی شما باشند.

8. تخمه

تخمه ها مقدار زیادی مواد مغذی با کالری نسبتاً کمی تحویل می دهند. بسیاری از این مواد مغذی همچنین ممکن است باعث رشد مو شوند. اینها شامل ویتامین E ، روی و سلنیوم است.علاوه بر این ، دانه های خاصی مانند دانه های کتان  نیز اسیدهای چرب امگا 3 را ارائه می دهند.

9. فلفل دلمه

فلفل دلمه ای منبع عالی ویتامین C است که ممکن است به رشد مو کمک کند.در واقع ، یک فلفل زرد تقریباً 5.5 برابر پرتقال ویتامین C تأمین می کند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند ، که می تواند باعث تقویت رشته های مو شود. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از رشته های مو در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که رادیکال های آزاد بر سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن غلبه کنند. این امر به ریزش مو و سفیدی مو مرتبط بوده است.علاوه بر این ، فلفل دلمه ای همچنین منبع عالی ویتامین A است.این ویتامین ممکن است ضمن تحریک تولید سبوم ، به رشد مو کمک کند که به سلامت مو کمک می کند.

10. صدف خوراکی ها

صدف یکی از بهترین منابع غذایی روی است. روی یک ماده معدنی است که به حمایت از چرخه رشد و ترمیم مو کمک می کند.کمبود روی در رژیم غذایی ممکن است باعث افزایش تلوژن افلوویوم ، یک نوع متداول اما برگشت پذیر ریزش مو شود که ناشی از کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی است .مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل روی می تواند اثرات ریزش مو ناشی از کمبود روی را معکوس کند.با این حال ، مصرف زیاد روی نیز می تواند باعث ریزش مو شود. به همین دلیل ممکن است دریافت روی از غذاهایی مانند صدف بهتر از مصرف مکمل ها باشد ، زیرا غذاها روی را در دوزهای کوچک اما سالم تأمین می کنند.

11. میگو

میگو از غذا های دریای رایج محبوب سرشار از مواد مغذی بسیاری است که توانایی رشد مو را دارند.میگو منبع خوبی از پروتئین ، ویتامین های گروه B ، روی ، آهن و ویتامین D است.

12. لوبیا

لوبیا منبع پروتئینی گیاهی بسیار خوبی است که برای رشد مو ضروری است. مانند صدف ، لوبیا منبع خوبی از روی است که به چرخه رشد و ترمیم مو کمک می کند. آنها همچنین بسیاری دیگر از مواد مغذی سالم برای مو ، از جمله آهن ، بیوتین و فولات را فراهم می کنند.

13. سویا

مطالعات نشان داده است كه تركیبات موجود در دانه های سویا باعث رشد مو می شوند. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در دانه های سویا به وفور یافت می شود. یک مطالعه بر روی 100 فرد سالم نشان داد که یک مکمل غذایی مبتنی بر اسپرمیدین فاز رشد مو فعال را به نام فاز آناژن طولانی می کند. هرچه فولیکول مو در مرحله آناژن باقی بماند ، رشد آن نیز بیشتر خواهد شد.

14. گوشت

گوشت یک ماده اصلی در رژیم غذایی بسیاری از افراد است و سرشار از مواد مغذی است که ممکن است به رشد مو کمک کند.پروتئین موجود در گوشت به رشد کمک کرده و به ترمیم و تقویت فولیکول های مو کمک می کند. گوشت قرمز ، به ویژه ، غنی از نوعی آهن است که به راحتی قابل جذب است. این ماده معدنی به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به تمام سلول های بدن از جمله فولیکول های مو منتقل کنند.